ماهی های زینتی

بزرگترین وبلاگ ماهی

ماهی های زینتی

بزرگترین وبلاگ ماهی

دیسکس

 انتخاب و خرید دیسکس:

تشخیص نر و ماده دیسکس از هم و انتخاب جفت مناسب:
متاسفانه تشخیص نر و ماده این نوع در دوران قبل از بلوغ هنوز هم به سختی انجام می شود.اما مواردی چند وجود دارد که شاید به وسیله آنها بتوان تا حدی و نه به طور ۱۰۰
درصد نر و ماده دیسکس را در دوران قبل از بلوغ تشخیص داد.اولین مورد شکل ظاهری کله دیسکاس ها می باشد. معمولا دیسکس های نر دارای یک شکستگی کوچک بر روی پیشانی خود هستند. در حالی که در دیسکس های ماده اکثرا پیشانی بدون شکستگی و دارای سطحی صاف است. از طرفی شکل ماده ها معمولا دایره ای تر و شکل نرها کشیده تر و بلندتر است.روش دیگر که احتمال آن بسیار ضعیف است تشخیص بر اساس شکل باله بالا می باشد. بر اساس این روش معمولا انتهای باله ماهی های نر دیسکاس تیز گوشه و در ماهی ماده گرد گوشه است. به هر حال مطمئن ترین روش تشخیص شناخت از روی شکل دستگاه تناسلی ست که فقط در دوران بعد از بلوغ میسر است.انتخاب جفت یا گروه کوچکی از Discus که قرار است با هم زندگی کنند کار بسیار طاقت فرساییست. اصولا در این رویه سلامت ماهی ها خیلی بیشتر از نژاد و رنگ آنها اهمیت دارد. دنبال ماهی باشید که شکل ظریف و گردی دارد و اثر زخم یا نقصی بر روی آن دید نمیشود ، تعداد باله هایش درست باشد و اندازه چشمهاشی با اندازه ماهی تناسب داشته باشد. Discus ی که چشمهای بزرگ و جسه کوچکی دارد نشان دهنده اینست که بشدت ترسانده شده و حداکثر رشد خود را نخواهد کرد. بدنبال Discus ی باشید که چشمهای قرمز و یا کهربایی و یا رنگی روشن داشته باشد. رنگ سیاه یا رنگهای کدر نشان دهنده بیمار بودن ماهی است. حرکت همزمان آبشش های ماهی نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر ماهی با یک آبشش خود به سختی نفس میکشد و آبشش دیگر بسته مانده احتمالا آن ماهی به فلوک آبششی مبتلا شده. البته فلوک آبششی و بسیاری دیگر از بیماریهای Discus بسادگی با کمی تجربه و مراقبت درمان میشوند اما اگر این تجربه اول شما در زمینه نگهداری Discus است ، بهتر آنست که شما برای بار اول با این گونه مشکلات روبرو نشوید. شما همچنین باید فضولات ماهی را نیز بنگرید. اگر ضایعات تیره ای در ته تانکر دیدید دلیل خوبی برای اثبات سلامت ماهی و عدم ابتلای آن به انگلهای رودوی میباشد. فضولات سفید چه در ته آکواریم و چه متصل به بدن ماهی نشان دهنده انگلهایی چون کاپیلاریا ، هگزامیتا و ... میباشد. باز گفتن این نکته ضرورت دارد که همه این بیماریها قابل درمان هستند اما این کار برای مبتدیها کار خسته کننده و پر زحمتی خواهد بود. اگر شما ماهی خود را از یک فروشگاه خریداری میکنید خالی از فایده نیست که ماهی را هنگام غذا خوردن نیز نگاه کنید. اگر دیدید که با اشتها غذا میخورند میتوانید مطمئن باشید که در وضعیت خوبی هستند و در خانه شما نیز به این صورت خواهند ماند.

انتخاب دیسکس سالم:

- اولین گام نگاه کردن به دیسکوس ها در ماهی فروشی است. آیا ماهی ها فعال هستند و در گوشه ای پنهان نمی شوند؟ دیسکوس هایی که مریض هستند و یا شوک بدانها وارد شده تیره تر و کمرنگتر می شوند.

- چک کنید و ببینید آیا ماهی مریض و یا مرده در تانک آنها وجود دارد. اگر چنین بود از انتخاب ماهی از آن تانک خودداری کنید.

- نشانه هایی از دارو در آب آکواریوم بدین معنی است که دیسکوس ها مریض هستند یا تازه از یک مریضی باز گشته اند.

- آیا زخم ها و یا جراهاتی روی بدن ماهی وجود دارد؟

- آیا آبشش ها کوتاه و یا نافرم نیستند؟ ( رویه های آبشش باید بطور کامل آبشش را بپوشانند.) همچنین تنفس سنگین را نیز چک کنید.

- چشم ها باید ساف و شفاف باشند. باید از دیسکوس هایی با چشمان کثیف – کدر و تار دوری کنید.

- از ماهی هایی با اسکلت بندی کج و نافرم اجتناب نمایید.

- نگاهی دقیق به ماهی ها کنید و از عدم وجود هر گونه انگل خارجی بر روی بدن ماهی ها اطمینان حاصل کنید.

- همچنین اگر ممکن باشد از فروشنده بخواهید که به آنها غذا بدهد و مشاهده کنید که آیا اشتهای کافی و مناسب دارند.

- از خرید ماهی هایی که باله های نازک و لاغر دارند خودداری کنید. این مورد می تواند از وجود انگل های خارجی ناشی شود.

- دیسکوس سالم باید دارای پیشانی عریض و بزرگ باشد.

- از ماهی هایی که پولک های کامل و مرتب ندارند دوری کنید.

- اطمینان حاصل کنید که اندازه چشم ها در مقایسه با بدن بزرگ نیست. این حالت نشان دهنده عدم رشد کامل ماهی می باشد. ( سن ماهی نسبت به اندازه آن بیشتر است.)

- دیسکوس باید اندامی گرد داشته باشد.

- از خرید ماهی هایی که باله هایشانم را جمع می کنند خود داری کنید.

و اما نکات دیگر:

۱- دقت کنید که ماهی به حرکات دست شما عکس العمل نشان دهد.

۲- بدن ماهی دارای زخم و هیچ نوع لکه غیر عادی رنگی نباشد.

۳- رنگ ماهی تیره نباشد.

۴- چشمهای ماهی کدر و یا برجسته نباشند.

۵- ماهی با سر رو به پایین شنا نکند.

۶- باله ها و دم ماهی پوسیده و یا دارای لکه های سفید نباشد.

۷- تنفس ماهی بسیار بالا و یا بسیار پایین نباشد.در صورتی که حتی یک ماهی درون مخزن دارای تنفس بالایی بو د و یا با یک آبشش تنفس میکرد از خرید دیسکاس در آن مخزن منصرف شوید.

8- ماهی باله ها ی بالایی و پایینی خود را باز کرده باشد.

۹- ماهی از جانب ماهی های دیگر مورد حمله قرار نگیرد.

۱۰- شکم ماهی فرورفته نباشد ( مثل اینکه با انگشت داخل خمیر فشار داده شود و نقش فرورفتگی آن بماند).

۱۱- ماهی در یک گوشه آکواریوم ساکن و بی حرکت نباشد.

۱۲- مدفوع دیسکاس شفاف نباشد.

۱۳- پیشانی ماهی تقریبا به اندازه چشمها باشد.

۱۴- دیسکاس ها سرما نخورده باشند. برای این کار درجه مخزن را چک کنید . این درجه باید بین ۲۸ تا ۳۲ درجه باشد.

۱۵-ماهی لرزش نداشته باشد و مرتبا به عقب و جلو حرکت نکند.

به هر حال سعی کنید ماهی که انتخاب می کنید از هر لحاظ طبیعی و سالم باشد.

نکاتی که پس از خرید مهمند !

- سعی کنید ماهی جدید را قرنطینه کنید.برای جلوگیری از انتقال بیماری از مخلوط کردن ماهی هایی که از منابع مختلف خریداری کرده اید خود دار کنید.- دیسکس های جوان باید چندین بار در روز تغذیه شوند تا رشد صحیحی داشته باشند.

- تعویض منظم آب در داشتن ماهیان سالم کمک شایانی می کند.

-از تغذیه دیسکوس با کرم توبی فکس جدا خودداری کنید. 

انتقال ماهی دیسکس به آکواریم: 

هنگامی که ماهی را به خانه منتقل میکنید به خاطر داشته باشید که آب آنرا کم کم با آب آکواریمتان همسان کنید . به این صورت که از آب آکواریم در سطلی که ماهی و آب آکواریم قبلی در آن هستند بریزید. و وقتی که آب ظرف پس از مدتی با این کار دوبرابر شد میتوانید با یک تور یا دست خودتان ماهی را به آکواریم جدید منتقل کنید ولی آب ماهی را هرگز در آکواریم خودتان نریزید. چراغها را در روز اول یا حداقل تا زمانی که ماهی با آرامش شنا کند خاموش یا کم نور نگاه دارید. این غیر طبیعی نیست که Discus بعد از انتقال به محل جدید برای چند ساعت در کف آکواریم بخوابند یا بی‌حرکت بمانند. همچنین غیر طبیعی نیست اگر در ده دقیقه‌ی اول هم شروع به حرکت کنند و با آمدن به طرف شما درخواست غذا کنند. در هر صورت اگر در مراحل جابه جایی و رساندن ماهی ها به منزل شوک شدیدی به آنها وارد نشده باشد همگی بعد از یک یا دو روز برای اولین وعده غذای خود آماده خواهند بود.بعد از سکنی گرفتن ماهی ها در خانه جدیدشان شما باشد حتی الامکان از نزدیک شدن و دست زدن به ماهی ها خودداری کنید مگر اینکه واقعا نیاز باشد. آنها به مرور زمان شما را خواهند شناخت وتعجب نکنید اگر به هنگام نزدیک شدن شما به سرعت فرار کرده و خود را مخفی کنند. پس عجله نکنید. کنجکاوی ذاتی آنها بالاخره باعث میشود که به شما خو بگیرند و پس از مدتی برای جلب توجه شما در جلوی آکواریم به خود نمایی بپردازند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد