ماهی های زینتی

بزرگترین وبلاگ ماهی

ماهی های زینتی

بزرگترین وبلاگ ماهی

دیسکس

 آماده سازی آب برای آکواریم دیسکس:

بعد از اینکه شن های تزیینی را کاملا شستید و آنها را به همراه وسایلی مانند سنگ های هوا و.. در کف آکواریوم قرار دادید نوبت به آب گیری آکواریوم می رسد.برای این کار از آب شهری استفاده خواهیم کرد. سعی کنید در هنگامی آب گیری آب را بر روی شیشه های کناری آکواریوم بریزید تا شن های کف پراکنده نشوند. در مورد شلنگهای اتصال هوا به سنگ های کف نیز بهتر است از گیره های مخصوص این کار استفاده شود و تمامی شلنگ ها از گوشه های آکواریوم به خارج انتقال یابند. بعد از اینکه آکواریوم را آب گیری کردید بخاری را نصب کنید و دمای آن را بر روی ۲۸-۳۰ درجه بگذارید. پمپ هوا را نیز روشن نمایید. حجم آب موجود در آکواریوم را اندازه گیری کنید و بر اساس آن محلول ضد کلر را در تمامی نقاط آکواریوم پراکنده کنید.

۱٪ حجم آب را حساب کرده و بر اساس آن نمک طعام به آب آکواریوم اضافه نمایید.بهتر است قبل از این کار نمک را در داخل ظرفی جداگانه با مقداری آب مخلوط نمایید و سپس این مخلوط را به آب آکواریوم اضافه کنید.برای ایمن ساختن آب از هرگونه مواد از محلولی به نام Tetra Aqua Safe استفاده خواهیم کرد. بر اساس در صد ترکیب نوشته شده بر روی بسته آن و بر اساس حجم آب آکواریوم به میزان مورد نیاز از این محلول به آب اضافه کنید.فیلترهای درون آب را نیز روشن نمایید. بعد از ۲۴ ساعت آب آکواریوم آماده است .اما نکته مهم تکمیل چرخه آکواریوم و چرخه مربوط به سیکل ازت می باشد. معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ روز این چرخه تکمیل خواهد شد. بهتر است در طول این مدت از ماهی های ارزان قیمتی مانند زبرا در درون آکواریوم تا تکمیل چرخه مورد نظر استفاده شود. بعد از تکمیل چرخه آکواریوم می تواند پذیرای دیسکاس باشد. اسیدی کردن آب
همانطور که قبلا نیز گفته شد دیسکاس ها در طبیعت در محیطی تقریبا اسیدی زندگی می کنند و تجربه نیز اثبات میکند که این گونه از ما هی ها در این شرایط رشدی سریع تر دارند.
PH لازم برای آب آکواریوم دیسکاس مابین ۶.۵ تا ۷ می باشد .اگر به هر دلیلی PH اب بالاتر از این حد رفت و محیط قلیایی شد ۲ روش برای نرمال سازی آب وجود دارد که البته هرکدام دقت مخصوص به خود را می طلبد.

1- تعویض مقداری از آب آکواریوم. به عنوان مثال یک سوم از آب آکواریوم را برداشته و با آبی که به مدت ۲۴ ساعت مانده و همچنین PH آن نیز چک شده است( قلیایی نیست ) جایگزین کنید.

اما راه حل بهتر معمولا راه دوم می باشد زیرا هیچ وقت آب لوله کشی که ما از آن استفاده میکنیم اسیدی نیست.

2- اسیدی کردن آب . مقدار ۵ تا ۱۰ قاشق شکر را در آب جوش مخلوط کرده و محلول به دست آمده را در یک بطری پلاستیکی بریزید ( بطری نوشابه خانواده ). حال ۲ قاشق مخمر جو را نیز به آن اضافه کرده و شیشه را از اب پر کنید به طوری که چیزی حدود یک پنجم از شیشه خالی بماند. درب بطری را محکم ببندید و هر ۱ ساعت یکبار به مدت ۵ دقیقه آنرا تکان دهید. بعد از گذشت چند ساعت در داخل بطری گاز کربنیک ایجاد می شود ( البته اگر مستقیما به گاز کربنیک خالص دسترسی دارید نیازی به این کارها نمی باشد ) . درب بطری را سوراخ کنید و یک شیلنگ مخصوص پمپ هوا ( همون شیلینگ های نازک ) را به درون درب بطری فرو کنید به طوری که ۱ سانتیمتر پایین تر از درب بطری قرار بگیرد. حال با چسب تمامی منافذ مابین درب و شیلنگ را کامل بگیرید . سر دیگر شیلنگ را به داخل آبی که آماده کرده اید فرو کنید.مشاهده میکنید که حباب های گاز کربنیک به آرامی وارد آب می شوند. هر چند دقیقه یک بار با یک وسیله آب را به هم بزنید و PH آن را چک کنید. هنگامی که PH به حدود ۶ رسید دست نگاه دارید و آب را به آرامی و در چندین نوبت با یک سوم آب آکواریوم تعویض کنیدمشاهده می کنید که PH آب آکواریوم شما پایین می آید.گاز کربنیک تولید شده در آب حل شده و تولید اسید کربنیک می کند که این اسید محیط آب را اسیدی میکند.

توجه:
به هیچ عنوان این کار را مستقیما با آب درون آکواریوم انجام ندهید زیرا این فرآیند ممکن است سریع اتفاق بیافتد و محیط را ناگهان به اسیدی با
PH بسیار پایین تغییر دهد و خطر مرگ سریع ماهی ها را به دنبال خواهد داشت.

سختی آبداشتن یک کیت سختی سنج آب که در کلیه کالای پزشکی ها با قیمت ارزان و مناسب یافت می شود الزامی است که شما بوسیله این کیت قادر خواهید بود سختی آب اکواریوم خویش را اندازه گیری نمایید و برای کنترل آن اقدام کنید. دانستن سختی آب بسیار مهم است زیرا دیسکوس در آبهای بسیار سبک زندگی میکند . یکی از واحد های اندازه گیری سختی آب PPM میباشد که کیت های موجود در بازار از این مقیاس اندازه گیری تبعیت می کنند.و شما با یک تیتراسیون ساده در کوتاه ترین زمان ممکن سختی آب استفاده شده برای اکواریومتان را بدست خواهید آورد.لازم به تذکر است که در بسیاری از مناطق کشور ما سختی آب بیش از150ppm میباشدآب مناسب برای پرورش دیسکوس دارای سختی( 50 ppm) تا ( 130 ppm ) می باشد که آب به این سبکی در معدود مکانهای یافت میشود .دوستان عزیز اگر برچسب های روی بطری های آب معدنی را ملاحظه کنند خواهند فهمید که سختی را بر حسب ppm درج شده است و معمولاً بین 100 تا 170 ppm میباشد .سختی یکی از چند فاکتور است که در موردش به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.نکته بسیار جالب این است سختی رابطه مستقیم با منیزیم و کلسیم دارد .یکی از راه های مقرون به صرفه و آسان برای پایین آوردن سختی استفاده از رزین های کاتیونی می باشد . رزین ها داراری درجه بندی های مختلف از نظر سایز و اندازه می باشند که شما می توانید از رزین های ریز که در فیلتر های خانگی استفاده میشود و این رزین ها باید زرد طلای و در بسته های که نور نبینند و خشک نشوند قرار داشته باشند اگر رنگ رزین ها قهوه ای شده باشد خراب است و از خرید ان پرهیز کنید.حال می پردازیم به روش درست استفاده کردن از رزین زیرا تعدادی از دوستان بیش از یک بار نمی توانند از رزین خریداری کرده استفاده کنند .وبه همین خاطر سریع سرخورده میشوند و این کار را بیهوده می پندارند.در صورتی که اگر شما به روش صحیح از رزین استفاده کنید خواهید توانست با یک لیتر رزین بیش از 1000 لیتر آب با سختی 450ppm را تا 150ppm پایین آورد البته با صبر و حوصله.شما برای این کار نیازبه

1- یک ظرف پلاستیکی که حدوداً 10 تا 15 لیتر آب را در خود بتواند نگه دارد(( شما رزین را در یک جوراب دولا زنانه ریخته و سر جوراب را گره بزنید))

2- به اندازه کل مساحت ظرف چهار لایه پشم شیشه ای که برای گلدوزی در خرازی ها یافت می شود و یا برای هود آشپزخانه استفاده میشود

3- کاغذ صافی که از لوازم آزمایشگاهی میتوانید تهیه کنید

4- Water pomp

اگر بخواهید آب داخل اکواریوم را سبک کنید . که این کار توصیه نمیشود.آن را خارج کنید این کار را چند بار تکرار کنید و بعد رزین را داخل کیسه مشکی قرار داده و در ان را گره بزنید . ابتدا شما دو طرف ظرف را می بایستی برای ورود و خروج آب در ارتفاع مختلف، برای ورود در قسمت بالا و برای خروجی آب در قسمت پایین سوراخ کنید . یک لیتر رزین را در یک جوراب دولا زنانه ریخته و سر جوراب را گره بزنید و در کف ظرف در طرف خروج آب قرار دهید و بر روی ان چهار لایه پشم شیشه قرار دهید . و در سر راه ورود آب کاغذ صافی را تعبیه کنید این کار ها برای فیلتر کلیه ذرات و رسوبات معلق در آب را که شامل خاک – شن – ذرات آهن مربوط به لوله های انتقال آب و سایر نا خالصی ها را جدا میکند. اگر این کار را انجام ندهید رزین شما با یک بار گذر آب از روی آن خراب خواهد شد .در این کار پایین بودن سرعت جریان آب خیلی مهم است زیرا در جریان آب با سرعت پایین تبادل یونی بسیار آسانتر و سریعتر انجام میشود. آب خارج شده را در یک مخزن ذخیره کنید تا حجم مورد نظر شما به اندازه ای که می خواهید برسد بعد بوسیله کیت سختی سنج سختی آب ذخیره شده را اندازه گیری کنید توجه کنید که نمی توان ماهی را که ماه ها در آب با سختی بالا زندگی کرده است را ناگهان در آب با سختی پایین قرار داد ولی مطمئن باشید که دیسکس در آب سبک رنگ زیباتری خواهد داشت و راحت تر تنفس میکند و استرس کمتری خواهد داشت.با پایین آمدن سختی آب PH نیز پایین خواهد آمد که شرایط مطلوب تری را فراهم می کند.در پایان هر دور استفاده از رزین بهتر است آنرا احیا کرد. رزین اشباع شده را حمام آب نمک دهید: رزین را داخل ظرف آب نمک اشباع شده فرو برید و بعد از چند دقیقه آن را خارج کنید این کار را چند بار تکرار کنید و بعد رزین را داخل کیسه مشکی قرار داده و در آن را ببندید.

UV sterilizer
بی شک UV sterilizer ها یکی از بهترین وسیله هایی است که تا به حال برای ضدعفونی و میکروب زدایی به خصوص در داخل آکواریوم به کار می رود. این وسیله از یک لامپ UV تشکیل شده است که آب داخل آکواریوم از طریق اشعه این لامپ ضدعفونی میگردد. از لحاظ سیستم کاری ۲ نوع UV sterilizer وجود دارد.

1- با سنگ هوا

2- بدون سنگ هوا

نصب نوع اول بسیار راحت است. برای این کار کافیست که شیلنگ مربوط به یکی از سنگ های هوای داخل آکواریوم را به ورودی این وسیله نصب کنید. به دلیل ایجاد حباب هوا در داخل دستگاه ، آب در داخل دستگاه جریان پیدا میکند و پس از عبور از روی لامپ و ضدعفونی شدن همراه با حباب های هوا از دستگاه خارج میشود.برای نصب نوع دوم احتیاج به یک WaterPump داریم که بهتر است از همان نوعی که در فیلترهای برقی داخل آب است استفاده کنیم.کافیست که با یک شیلنگ قسمت خروجی WaterPump را به قسمت ورودی UV sterilizer متصل کنیم.و برق UV sterilizer و WaterPump را به برق متصل کنیمبسته به حجم آب آکواریوم میتوان به صورت چند ساعت در روز و یا یک روز در هفته لامپ UV را روشن نمود.مارک های مختلفی در ایران وجود دارد که برای نوع اول RESUN و برای نوع دوم RENA بسیار محبوب وموجودند.

در کل استفاده از نوع اول به دلیل سهولت پیشنهاد می شود.
نکته مهم:
به هیچ عنوان به لامپ داخل دستگاه به طور مستقیم نگاه نکنید. زیرا عوارض جدی و حتی کوری چشم را به دنبال خواهد داشت.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد